diumenge, 14 d’octubre del 2012

Les TIC a les normatives


L’activitat d’aquesta setmana en relació al tema 2 “Aplicació de les TIC als processos educatius” consistia en trobar tota aquella informació de les normatives en relació a les noves tecnologies.

Les normatives a consultar són:

  • Annex del currículum d’educació infantil
  • Ordre ECI/3960/2007
  • Decret 71-2008 CAIB

Per a fer l’activitat més comprensible, he realitzat un quadre on surten tots els aspectes trobats en cadascuna de les normatives, classificant-lo pels apartats en els quals l’he trobat. D’aquesta manera, tinc tres quadres diferents on hi ha la informació de les noves tecnologies. 


Es suficient el que diu a la normativa? Desprès d’analitzar les tres normatives puc dir que el tractament que se’n fa de les noves tecnologies a les diferents normatives és de manera general i globalitzada.

Considero que per la gran importància que tenen no s’hi dedica el que tocaria. De les tres normatives les que més hi fan referència són l’ordre ECI i l’annex del currículum, fent referències, com aquesta:

“En el segundo ciclo se iniciará el aprendizaje de la lectura y la escritura en función de las características y de la experiencia de cada niño, se propiciaran experiencias de iniciación temprana en habilidades numéricas básicas, en las tecnologías de la información y la comunicación y en la expresión plástica y musical”. (ORDEN ECI)

Com podem veure moltes de les referències són de manera global, amb paraules com “iniciació” sense posar límits, és a dir, fins quin punt podem dir que estem iniciant als infants? Fins que sàpiguen utilitzar algun programa...? No crec que es faci un tractament prou objectiu, dóna les pistes més generals per al començament, desprès suposo que variarà segons el grup classe.

Un dels objectius que també fa referència a les tecnologies; “Iniciarse en el uso de instrumentos tecnológicos, valorando su potencial como favorecedores de comunicación, de expresión y como fuente de información y diversificación de aprendizajes”. (ORDEN ECI)

També he de dir que aquestes normatives varen estar aprovades al 2008, de manera que aquests 4 anys que han passat, hem evolucionat una mica i hem entrat més dins el món de les noves tecnologies, tot i que encara ens queden moltes passes per fer.


Realment s’està aplicant a l’escola? En relació a aquesta pregunta, encara no tinc coneixement del funcionament de les escoles del segon cicle d’educació infantil (3-6 anys). He tractat amb infants del primer cicle però encara no s’han iniciat en aquest món.

L’únic coneixement que tinc és d’una escola que hi van els meus cosins que en les seves aules disposen d’un racó de l’ordinador i en aquest racó, de tant en tant, hi van a jugar en petit grup. M’ha comentat que només juguen a un joc, no me va dir el nom, però es un tipus a “Juga amb pipo”, no utilitzen l’ordinador per a res més que no sigui jugar.

He llegit varies experiències educatives en diferents articles on utilitzaven l’ordinador com un recurs més, per exemple per enviar correus electrònics, cercar informació necessària d’algun projecte, etc. Penso que aquestes experiències són molt més significatives que tenir un ordinador i tan sols utilitzar-ho per jugar, crec que els infants han d’estar preparats per tot allò que tenen fora de l’escola, a la vida quotidiana i utilitzar els ordinadors de manera significativa es podrien treure aprenentatges més profitosos.

Suposo que quan faci les pràctiques al segon cicle veuré més experiències educatives en relació a les noves tecnologies, però fins ara tan sols he tractat amb el primer cicle.


Si voleu veure el quadre sintetitzat de les normatives...




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada