dimecres, 24 d’octubre del 2012

Arrel del tema tres “Les possibilitats didàctiques de l’ordinador i de les xarxes” se’ns ha proposat la següent reflexió “com ens poden ajudar les tic en la comunicació escola-família?”.

La comunicació entre família i l’escola és un aspecte fonamental durant el procés d’ensenyament i aprenentatge dels infants. Segons el currículum d’educació infantil: “Les relacions entre la família i l’escola s’han d’establir en termes de cooperació, i no només de participació. La comunicació fluïda i l’intercanvi habitual d’informació entre una i altra part són fonamentals, especialment en els primers anys de l’etapa, com també ho és la necessitat de compartir pautes comunes d’actuació”.

Aquesta comunicació que s’ha de tenir entre l’escola i la família es pot aconseguir i fomentar de diverses maneres; trobades, cursos i seminaris, durant la jornada escolar, etc.

Avui en dia, la societat ens està reptant amb les noves tecnologies. Considero que ens hem de posar a l’altura per poder treure tot el suc que aquestes ens proporcionen.

Les TIC ens poden ser de gran ajuda per a fomentar la comunicació amb les famílies dins el centre educatiu. Un exemple bastant comú als centres és la creació dels blocs tant d’aula com de centre.

El bloc és una eina 2.0 que permetrà a les famílies conèixer les experiències dels infants en el seu procés d’aprenentatge. Les famílies podran anar visitant aquesta eina per anar descobrint els nous aprenentatges dels seus fills i formar part d’aquest triangle tant important: mestre, infant i família.
Tal com he comentat anteriorment, es pot crear un bloc d’aula on els pares puguin veure els processos dels seus infants a nivell més concret i, per altre banda, crear un bloc de centre on aquest deixi veure els principis que segueixen, la metodologia, etc. En definitiva, donar-se a conèixer com a centre a la resta de la població. 


Que hem de tenir en compte?
`Per una banda, alhora d’establir aquest tipus de metodologia hauríem de tenir en compte que, segurament, moltes famílies no tinguin els coneixements o les habilitats per manejar aquests tipus d’eines. Per aquest motiu, podria ser interessant fer trobades o “cursos de formació” perquè aquestes puguin adquirir els coneixements necessaris per gaudir d’aquesta nova tecnologia. Fent aquestes trobades/tutories és una bona manera de consolidar el vincle entre els dos contextos més importants del infant. 

Per altre banda, un altre aspecte que hem de tenir en compte és que amb aquesta nova metodologia de treballar, no hem de deixar de banda les comunicacions diàries amb les famílies. Tot i que les famílies quan siguin a casa tinguin la possibilitat de veure allò que els infants han fet durant el dia, no hem de substituir-ho per les comunicacions durant les entrades i sortides de l’escoleta, sinó que aquestes eines les hem de tractar com un més a més.

Per acabar la meva reflexió, vull compartir amb vosaltres una cita de Jordi Adell que reflecteix tot lo esmentat anteriorment:

“Les tic serveixen per portar el món a l’escola, i per obrir l’escola al món”

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada